Soulnote

O nas

imgimg3Audiopunkt jest wyłącznym dystrybutorem produktów marki SoulNote w Polsce.

Produkty SoulNote są projektowane w taki sposób, aby dać użytkownikowi niezrównaną jakość odsłuchu muzyki. Jest to możliwe w oparciu o ponad 50-letnie doświadczenie inżynieryjne wyniesione z Japonii. Brak ujemnego sprzężenia zwrotnego w układach wzmacniaczy daje prawdziwe korzyści i możliwość usłyszenia dźwięku, który jest naturalny, transparentny i czysty.

Historia powstania

Nie da się mówić o historii marki SoulNote bez przywołania nazwiska jednego człowieka i jego wielkiej pasji, pana Nakazawy, prezesa CSR. Jego wkład w rozwój marki SoulNote można jedynie oddać słowem ‘legendarny’…

Historia SoulNote zaczęła się od pasji jednego człowieka, prezesa CSR, pana Nakazawy. Wszystko wydarzyło się wkrótce po tym, jak ukończył naukę na uniwersytecie i rozpoczął pracę w firmie Standard Radio Corporation, która zajmowała się konstruowaniem amatorskich i profesjonalnych urządzeń bezprzewodowych oraz sprzętu radiowego. Początkowo pan Nakazawa został zatrudniony na stanowisku inżyniera w dziale badawczo-rozwojowym (R&D). Był on odpowiedzialny za rozwój wielu znaczących innowacji, które zmieniły nasz sposób słuchania muzyki. W 1982 roku, u progu ery cyfrowej w świecie audio, udoskonalił konstrukcję magnetofonu kasetowego wysokiej klasy.

Ten i podobne etapy w rozwoju jego kariery inżyniera można określić jako rewolucyjne. Okazało się jednak, że przeznaczony został do jeszcze większych rzeczy.

img2W 1971 roku amerykańska firma SUPERSCOPE, współwłaściciel amerykańskiego Marantza, wykupiła 50% udziałów w Radio Corporation. W ramach nowego przedsięwzięcia Standard Radio zajęła się nadzorowaniem prac badawczo-rozwojowych nad wieżami i amplitunerami niższej i średniej klasy. Oprócz tego, została też wyłącznym dystrybutorem tego rodzaju sprzętu audio w Japonii. Większość produkcji przeniesiono wówczas do Kraju Kwitnącej Wiśni.

Kilka lat po rozpoczęciu się ery cyfrowej w audio, w 1975 roku, firma Standard Radio Corporation zmieniła swą nazwę na Marantz Japan Inc. W 1980 roku firma SUPERSCOPE sprzedała część swoich aktywów holenderskiej korporacji Philips Corporation. Nowy nabytek obejmował również prawa do własności intelektualnej a także oddział sprzedaży firmy Marantz Japan Inc. W wyniku przejęcia Philips Audio zdecydował podnieść status produktów Marantza z klasy budżetowej do poziomu luksusowego. W zamian za to Marantz uzyskał pełny dostęp do różnych technologii znajdujących się w arsenale Philipsa.

Jednym z owoców tej współpracy pomiędzy dwiema markami świata audio stał się pierwszy odtwarzacz CD Marantza, model CD63, który został od razu doceniony na całym świecie. Kluczową osobą dla jego powstania był nie kto inny, jak pan Nakazawa.

W ramach nowego partnerstwa holendersko-japońskiego, z powodzeniem kontynuował on swoje prace badawczo-rozwojowe. Jego dziełem stały się tak znakomite produkty, jak Philips LHH100, pierwszy na świecie dzielony odtwarzacz CD z 1988 r., LHH500, pierwszy odtwarzacz CD typu bitstream (1-bitowy) z 1989 r., AV1000, pierwszy dzielony dekoder AV i wzmacniacz mocy, też z1989 r., LHH800R, pierwszy odtwarzacz CD bez ujemnego sprzężenia zwrotnego z 1993 r., czy LHH A700, wzmacniacz bez pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego z 1994 r., żeby wspomnieć tylko najważniejsze urządzenia. Aby pomóc w powstawaniu takich innowacyjnych produktów, pan Nakazawa wymyślił kilka haseł motywacyjno-reklamowych z dziedziny rozwoju produktów. Najważniejsze z nich to:

„Opracować ‘pierwszy na świecie’ czy też ‘pierwszy w branży’ produkt…”

„Opracować produkty, który dostarczą użytkownikom jakość rodem z ich najlepszych marzeń”.

W latach 200-2006, gdy na całym świecie dochodziło do wielkich przejęć i konsolidacji firm i przedsięwzięć biznesowych, firma Marantz Japan, Inc. postanowiła odłączyć się od Philipsa. Chociaż początki były trudne, krok ten doprowadził wkrótce do partnerstwa z firmą Denon, która właśnie opuściła korporację Nippon Columbia, odsprzedała swoje udziały i stała się partnerem biznesowym Marantza. „Nowa” firma Denon powstała przy udziale amerykańskiego funduszu inwestycyjnego Ripplewood Holdings LLC. Poprzez transfer udziałów w 2002 r. poszczególne podmioty stały się częścią jednej grupy o nazwie D&M Holdings, Inc.
Niestety, zmiana właściciela nie pozostała bez wpływu na środowisko pracy w firmie. Fundusz inwestycyjny zainteresowany był w pierwszym rzędzie efektywnością produkcji, a nie kwestią jakości dźwięku produktów. Przed panem Nakazawą i jego zespołem pojawiło się pytanie: co jest ważniejsze, jakość i integralność, czy też zysk finansowy? Odpowiedź mogła być tylko jedna: jakość i uczciwość.
Pan Nakazawa powiedział kiedyś, że ma pragnienie założyć firmę, która będzie opracowywać produkty będące odzwierciedleniem najlepszych marzeń ich użytkowników. Oznaczało to konieczność stworzenia modelu biznesowego wolnego od „ryzyka fuzji” (Mergers & Acquisitions risk), by inżynierowie mogli rozwijać produkty nieskrępowani ramami czasowymi i tym, co w kręgach biznesowych określa się mianem „rządów księgowych” (ograniczone ramy budżetowe). W 2004 r., gdy zarząd gorączkowo dyskutował, czy M&A było właściwą decyzją, Nakazawa zdecydował się na wystąpić o MBO (wykup menedżerski), wraz z grupą inżynierów dzielących jego poglądy i pasję. W wyniku tego ruchu duży oddział inżynierów (około 50 osób) zdecydował się przejść wraz z p. Nakazawą do jego nowej firmy.

Nowa firma stała się znana jako pierwsza firma audio notowana na tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych pod nazwą CSR, Inc. Pan Nakazawa widział swoją rolę w zaspokajaniu potrzeb użytkowników, a także pomocy w realizacji marzeń zespołu inżynierów CSR, Inc. W ten sposób narodziła się marka SoulNote. Zawdzięcza ona wszystko pasji p. Nakazawy oraz marzeniom wielu inżynierów, którzy powołali firmę do życia.

Co sprawia, że SoulNote jest nadzwyczajny?

Wiele szanowanych magazynów branżowych audio publikowało testy i recenzje produktów SoulNote, zamieszczając bardzo pochlebne opinie. Po wielu godzinach odsłuchów i oględzin eleganckich, kształtnych urządzeń, niektóre z uwag brzmiały następująco:

„Uwielbiam ten produkt!”

„Świetne urządzenie, jestem całkowicie zafascynowany jego dźwiękiem; dajcie mi cały zestaw!”

Co więcej, wielu recenzentów początkowo myślało, że mają do czynienia z nowicjuszem w branży audio, i było przyjemnie zaskoczonych, gdy okazało się, że firma ma tak długą i bogatą historię, a także bardzo prostą, choć głęboką filozofię.

Czy kiedykolwiek zastanawiali się państwo, dlaczego urządzenia SoulNote brzmią w taki, a nie inny sposób? Każdy członek zespołu inżynierów w życiu prywatnym był melomanem. W zespole znaleźć można było miłośników wszelkich gatunków muzycznych, od rocka do klasyki i rytmów latynoskich, a także wszystkiego, co znajduje się pomiędzy nimi. Często odwiedzali sklepy muzyczne i studia nagraniowe. Dało im to okazję do obserwowania jakości dźwięku, i w efekcie do przeniesienia tej jakości do domowych zestawów audio.

Ale dlaczego???

Odpowiedź jest prosta: muzyka i audio to jedno. Oznacza to, że w gruncie rzeczy nie można oddzielać tonów muzycznych od sprzętu audio, który je odtwarza. Czy to w samochodowym, czy też domowym czy jakimkolwiek innym systemie audio, słuchacz powinien móc doświadczyć dźwięku o takiej jakości, jakby naprawdę znalazł się w studiu nagraniowym czy na koncercie muzycznym. Co więcej, sprzęt audio powinien dodatkowo dobrze się prezentować, być prosty i łatwy w obsłudze.

Wszystko to można podsumować prostym, lecz chwytliwym hasłem reklamowym SoulNote’a, które brzmi: „Dźwięk, który rozbrzmiewa w duszy”. Powstało ono dla odzwierciedlenia celu firmy, polegającego na zmniejszeniu różnicy pomiędzy studiem nagraniowym a sceną koncertową, czy też posługując się terminologią komputerową pomiędzy „sprzętem” a „oprogramowaniem”,. Uważają oni, że nie można mieć jednego ignorując drugie. Jest to podejście holistyczne, według którego pobudzane są nie tylko ludzkie zmysły, ale i dusza.

Jak to działa: technologia stojąca za produktami SoulNote’a

img4

Sztuczka polegała na użyciu specjalnego, kompaktowego kondensatora, który wpływa na jakość odtwarzanej muzyki w zakresie częstotliwości 350-500 Hz. Inżynierowie dodatkowo zdecydowali się na użycie układu wzmacniacza bez sprzężenia zwrotnego, zapewniającego wysoką moc wyjściową przy bardzo niskich zniekształceniach. Odpowiednie zasilanie zapewnia zasilacz z potężnym transformatorem typu R-core, szybkimi diodami prostowniczymi oraz szybkimi, płaskimi kondensatorami filtrującymi. Cały ten techniczny żargon oznacza po prostu czysty, żywy dźwięk o bardzo wysokiej jakości i dynamice. Co więcej, dobywa się on z urządzenia zamkniętego w niewielkiej, kształtnej i stylowej obudowie.

Krótka rozmowa z szefem zespołu inżynierów SoulNote, panem Kato

Według pana Kato, współczesna generacja odtwarzaczy CD potrafi wydobyć jedynie 80% informacji muzycznych zapisanych na płycie CD. Uważa on, że istnieją metody na przekroczenie tych ograniczeń.

PYTANIE

Najważniejszymi cechami serii produktów LHH firmy Philips były znakomita scena dźwiękowa i najwyższej klasy wierność odtwarzanego dźwięku. Jakie za tym stały technologie?

PAN KATO

W zasadzie dość podstawowe. Żmudną metodą „prób i błędów” doszliśmy do tego, że potrafiliśmy wydobyć z urządzenia 100% jego możliwości. Wiele odtwarzaczy CD nie jest w stanie wydobyć 100% informacji z odtwarzanych płyt CD. Wielu inżynierów i projektantów audio bardziej polega na pomiarach przy pomocy oscyloskopu, które zaciemniają obraz tego, o co chodzi w prawdziwej jakości dźwięku. W odróżnieniu od nich, wraz z moim zespołem polegamy przede wszystkim na własnym słuchu dla osiągnięcia doskonałej jakości brzmienia.

PYTANIE

Philips i Marantz produkowały kiedyś odtwarzacze CD z 1-bitowymi przetwornikami, gdyż wysokiej jakości możliwości reprodukcji dźwięku. Z drugiej strony, nie da się zaprzeczyć, że obecnie dominują przetworniki typu multibit. Z punktu widzenia dźwięku o najwyższej jakości, co mógłby Pan powiedzieć w tym kontekście?

KATO

Rzeczywiście uważam, że bitstream oferował unikalną jakość dźwięku, który był bardzo gładki. Jednym z takich odtwarzaczy był TD1547, znany również jako DAC7, który cechował się bardzo mocnym dźwiękiem o dużej liniowości. Było to w czasach, gdy większość firm Hi-Fi z trudnością potrafiła wydobyć większość możliwości z dostępnych wówczas urządzeń audio. Od tego czasu poszliśmy mocno do przodu i jakość przetworników DAC uległa zasadniczej poprawie. Obecnie wierzymy, że skoro nadal możliwe jest wydobycie ukrytych możliwości z odtwarzaczy tak 1-bitowych, jak i multi-bitowych, można spróbować pójść jeszcze dalej w kierunku prawdziwie czystej jakości dźwięku. Pomimo obecnej popularności takich formatów, jak MP3, wielu użytkowników nadal zafascynowanych jest płytą CD. Prawdą jest też, że wiele odtwarzaczy nie jest w stanie wykorzystać pełni swoich możliwości. Nie powstrzymuje to nas jednak przed dążeniem do celu, którym jest dostarczenie użytkownikowi możliwie jak najbardziej realistycznego dźwięku. Oznacza to konieczność ciągłego rozwoju firmy, poprzez eksperymenty z dziedziny elektroniki i mechaniki. Jednym z owoców naszej pracy jest transport CD cn110, który ostatnio znalazł się w sprzedaży na terenie Japonii i innych krajów w Azji. Mechanizm CD znajduje się w centralnej części obudowy. W SoulNote znajdujemy zastosowanie dla tego rodzaju najnowszych technologii nie tylko w naszych odtwarzaczach CD i DAC-ach, ale również w przypadku wzmacniaczy, wzmacniaczy słuchawkowych, czy też produktów typu CAS, czyli Computer as Source („komputer jako źródło”; w domyśle: dźwięku).

 1988 001 LHH1000 (CD-12)
World First Standalone CD Transport and DAC unit
1989  002  LHH500 (CD-11)
World First Bitstream Conversion CD Player
 1989 003 AV1000 (AV-95)
World First Standalone AV Controller and Power Amplifier
 1993 004 LHH800R
World First Non-NFB CD Player
 1994 005 LHH A700
NOn-NFB Power Amplifier
 1998 006  Project D-1
Non-NFB DAC Unit
 2007 007 cd1.0
Non-NFB Output and Power Supplies CD Player
 2008 008 SA710B
Non-NFB 300kHz Output Monitor Amplifier
 2011 009 SC710B
Non-NFB 24bit/192kHz CD Player
010 SA730B
Non-NFB MOS-FET PWM Digital Amplifier
  011 sd2.0B
Non-NFB Power Supplies/USB Audio Class 2.0 24bit/192kHz DAC Unit
Copyrights © 2014 Audiopunkt